Základné pojmy

Obsah kapitoly:

Ako som už povedal v úvode, tento kurz vás oboznámi s jazykom C, ale skôr ako začnete so samotným jazykom, musíte si osvojiť niektoré pojmy ako ASCII tabuľka, editor, zdrojový kód, zdrojový súbor, atď. Tí z vás, ktorým sú tieto veci už jasné, môžu s pokojným svedomím túto kapitolu vynechať.


ASCII tabuľka

Je to sada znakov. Každému znaku je pridelený číselný kód(ordinálne číslo). Má rozsah od 0 do 255, ale bežne sa pracuje len s jej dolnou polovicou 0 až 126. Horná polovica je vyhradená pre znaky národných abecied, napr. písmená s mäkčeňmi, dĺžňami a špeciálne znaky.

Dolná polovica ASCII tabuľky:

        Kód       Znak       Kód       Znak
Riadiace znaky 0       (nevyditeľné) 32       (nevyditeľné)
Pomocné znaky 33       ‘!’ 47       ‘/’
Číslice 48       ‘0’ 57       ‘9’
Pomocné znaky 58       ‘:’ 64       ‘@’
Veľké písmená 65       ‘A’ 90       ‘Z’
Pomocné znaky 91       ‘[‘ 96       ‘’’
Malé písmená 97       ‘a’ 122       ’z’
Pomocné znaky 123       ‘{‘ 126       ‘~’

Editor

Určite ste už počuli o textových editoroch, ktoré slúžia na prácu s textom (Word,...), alebo grafických editoroch, ktoré slúžia napr. na spracovanie obrázkov (Photoshop,...). Pre nás bude slovíčko editor predstavovať software, ktorý nám umožňuje písať programy (Borland C3.1, Visual C 6.0, Visual Basic 6.0,...).


Zdrojový súbor

Keď v nejakom editore napíšeme program a dáme si ho uložiť na disk, tak súbor, ktorý vznikne sa nazýva zdrojový súbor. Tento súbor má príponu .C pre jazyk C, alebo .CPP pre jazyk C++.


Zdrojový kód

Je to obsah zdrojového súboru. Inými slovami je to text pozostávajúci z príkazov, funkcií, premenných a iných vecí, ktoré ste použili pri písaní programu.


Hlavičkový súbor

V hlavičkovom súbore sú dáta, ktoré sú pre váš program dôležité (deklarácie funkcií, ktoré používate pri programovaní a pod.) , preto tieto súbory podľa potreby vkladáme do zdrojových súborov. Majú príponu .H a do zdrojového súboru ich vkladáme týmto spôsobom:

      #include < stdio.h>
  kde:
      stdio.h - je vkladaný hlavičkový súbor
      include - znamená vložiť, zahrnúť.

Pozn.
     Mriežka # a špicaté zátvorky < >sú nutné.

Komentár

Keď píšete program, tak máte možnosť robiť si do neho poznámky napr. o tom, čo robia jednotlivé časťi programu. Takéto poznámky sa nazývajú komentáre. Komentáre robia program prehľadnejší a umožňujú, aby sa v ňom človek rýchlo zorientoval aj s odstupom času. Komentár sa má písať priebežne počas vytvárania programu. Syntax písania komentára je nasledovný:

  Syntax pre viacriadkový komentár:

      /*Toto je viacriadkový
          komentár*/

  Syntax pre jednoriadkový komentár:

      //Toto je jednoriadkový komentár.

Vidíte, že viacriadkový komentár začína lomítkom za ktorým bezprostredne nasleduje hviezdička a končí hviezdičkou a lomítkom. Jednoriadkový komentár začína dvoma lomítkami.


Identifikátor

Pri písaní programu budete používať množstvo príkazov, funkcií, premenných a i. V jazyku C si musíte každú premennú, ktorú chcete použiť najprv zadefinovať napríklad takto:

      int i;
      float x;

Zadefinovali sme si dve premenné, jednu typu int a druhú typu float. Čo znamenajú slovíčka int a float sa dozviete, keď budeme preberať dátové typy. Teraz sú dôležité len ich mená (i,x), pretože ich mená sú ich identifikátory.


predošlá kapitola       ďalšia kapitola

hore

späť

domov


© Roman Kukučka