Základné pojmy
Obsah kapitoly:
Ako som už povedal v úvode, tento kurz vás oboznámi s jazykom C, ale skôr ako začnete so samotným jazykom, musíte si osvojiť niektoré pojmy ako ASCII tabuľka, editor, zdrojový kód, zdrojový súbor, atď. Tí z vás, ktorým sú tieto veci už jasné, môžu s pokojným svedomím túto kapitolu vynechať.
ASCII tabuľka
Je to sada znakov. Každému znaku je pridelený číselný kód(ordinálne číslo). Má rozsah od 0 do 255, ale bežne sa pracuje len s jej dolnou polovicou 0 až 126. Horná polovica je vyhradená pre znaky národných abecied, napr. písmená s mäkčeňmi, dĺžňami a špeciálne znaky.
Dolná polovica ASCII tabuľky:
|
|
Kód |
|
Znak |
|
Kód |
|
Znak |
Riadiace znaky |
|
0 |
|
(nevyditeľné) |
|
32 |
|
(nevyditeľné) |
Pomocné znaky |
|
33 |
|
‘!’ |
|
47 |
|
‘/’ |
Číslice |
|
48 |
|
‘0’ |
|
57 |
|
‘9’ |
Pomocné znaky |
|
58 |
|
‘:’ |
|
64 |
|
‘@’ |
Veľké písmená |
|
65 |
|
‘A’ |
|
90 |
|
‘Z’ |
Pomocné znaky |
|
91 |
|
‘[‘ |
|
96 |
|
‘’’ |
Malé písmená |
|
97 |
|
‘a’ |
|
122 |
|
’z’ |
Pomocné znaky |
|
123 |
|
‘{‘ |
|
126 |
|
‘~’ |
Editor
Určite ste už počuli o textových editoroch, ktoré slúžia na prácu s textom (Word,...), alebo grafických editoroch, ktoré slúžia napr. na spracovanie obrázkov (Photoshop,...). Pre nás bude slovíčko editor predstavovať software, ktorý nám umožňuje písať programy (Borland C3.1, Visual C 6.0, Visual Basic 6.0,...).
Zdrojový súbor
Keď v nejakom editore napíšeme program a dáme si ho uložiť na disk, tak súbor, ktorý vznikne sa nazýva zdrojový súbor. Tento súbor má príponu .C pre jazyk C, alebo .CPP pre jazyk C++.
Zdrojový kód
Je to obsah zdrojového súboru. Inými slovami je to text pozostávajúci z príkazov, funkcií, premenných a iných vecí, ktoré ste použili pri písaní programu.
Hlavičkový súbor
V hlavičkovom súbore sú dáta, ktoré sú pre váš program dôležité (deklarácie funkcií, ktoré používate pri programovaní a pod.) , preto tieto súbory podľa potreby vkladáme do zdrojových súborov. Majú príponu .H a do zdrojového súboru ich vkladáme týmto spôsobom:
#include < stdio.h>
kde:
stdio.h
- je vkladaný hlavičkový súbor
include
- znamená vložiť, zahrnúť.
Pozn.
Mriežka # a špicaté zátvorky < >sú nutné.
Komentár
Keď píšete program, tak máte možnosť robiť si do neho poznámky napr. o tom, čo robia jednotlivé časťi programu. Takéto poznámky sa nazývajú komentáre. Komentáre robia program prehľadnejší a umožňujú, aby sa v ňom človek rýchlo zorientoval aj s odstupom času. Komentár sa má písať priebežne počas vytvárania programu. Syntax písania komentára je nasledovný:
Syntax pre viacriadkový komentár:
/*Toto je viacriadkový
komentár*/
Syntax pre jednoriadkový komentár:
//Toto je jednoriadkový komentár.
Vidíte, že viacriadkový komentár začína lomítkom za ktorým bezprostredne nasleduje hviezdička a končí hviezdičkou a lomítkom. Jednoriadkový komentár začína dvoma lomítkami.
Identifikátor
Pri písaní programu budete používať množstvo príkazov, funkcií, premenných a i. V jazyku C si musíte každú premennú, ktorú chcete použiť najprv zadefinovať napríklad takto:
int i;
float x;
Zadefinovali sme si dve premenné, jednu typu int a druhú typu float. Čo znamenajú slovíčka int a float sa dozviete, keď budeme preberať dátové typy. Teraz sú dôležité len ich mená (i,x), pretože ich mená sú ich identifikátory.
predošlá kapitola
ďalšia kapitola
hore
späť
domov
© Roman Kukučka